Panduan Format & Menulis Surat Rasmi


Berikut adalah panduan serta format cara untuk merangka dan menulis surat rasmi dengan betul. Surat rasmi adalah keadah menulis surat secara nirmla untuk tujuan khusus secara rasmi. Ianya tidak boleh ditulis sesuka hati kerana memerlukan penggunaan format, bahasa dan huruf yang betul.

Format surat rasmi ini adalah standard dan diguna dan diterima pakai oleh semua termasuklah oleh individu, persatuan, syarikat, kerajaan dan sebagainya untuk tujuan-tujuan rasmi seperti berikut:

  • Memohon pekerjaan
  • Membuat aduan
  • Membuat rayuan
  • Meminta derma
  • Membuat jemputan rasmi
  • Menempah barangan
  • Meminta kebenaran
  • Pemberitahuan
  • Sebagainya
Panduan Format Asas Surat Rasmi

Tarikh 
Alamat 
__________________________________

Nama Penerima
Jawatan
Alamat

Tuan/Puan

Tajuk:

Menyata tujuan

2. Isi karangan

3. Isi karangan

Penutup

Yang benar,

-----------------------
Nama Penuh
Jawatan


No comments:

Post a Comment